Hvad er Content Marketing?

hvad er content marketing?

Skræller man hypen af Content Marketing, handler det om at skabe værdifuldt indhold til velsegmenterede leads og kunder i relevante kommunikationskanaler med udgangspunkt i owned meda – altså dit eget website.

Målet er at skabe og vedligeholde stærke relationer. Resultatet er, at din virksomhed står stærkere end konkurrenterne, når købssituationen opstår.

Men glem ikke kunderne – dem skal du have samme indstilling til, således at opsalg og krydssalg bliver mere naturligt. De samme glade kunder skal du gøre til ambassadører, der sikrer flere leads og kunder. Stop med at sælge, sælge, sælge – i stedet skal din kommunikation hjælpe, inspirere og skabe dialog. I sidste ende vil det skabe mere salg, hvor kunder og leads efterspørger dine produkter og tjenester i stedet for, at du skal pushe dem.

Arbejder du allerede med Content Marketing, eller er du helt ny og vil opdateres på det seneste, så bliv gratis medlem af Dansk Content Marketing-gruppen på LinkedIn.

Det modsatte af Content Marketing

Videoen herunder er Alec Baldwin i filmen Glengarry Glen Ross, hvor det at sælge går ud på canvas opkald og at jagte underskrifter. Bare lige for en god ordens skyld: Det er den diametrale modsætning af Content Marketing. Baldwins “Always be closing” skal i Content Marketing-sammenhæng ændres til “Always be helping”.

Owned, Paid og Earned media

Content Marketing ses oftest i virksomhedens egne kommunikationskanaler (owned media), hvorimod betalte kommunikationskanaler (paid media) spiller en minimal rolle. Er det reklame, er det ikke Content Marketing. De kommunikationskanaler, du gør dig fortjent til (earned media), spiller også en stor rolle i distributionen af indholdet – især via sociale medier og PR. Derudover er Content Marketing oftest digital, men det er langt fra et “must”. Lars Larsens selvbiografi fra 2004 er et glimrende eksempel på Content Marketing, før det fik sit navn. Fordelen ved det digitale er dog, at al dialog kan måles. Det gøres via CRM-systemer eller monitoreringssystemer.

 Hvad er Content Marketing?

Min definition af Content Marketing følger herunder. Den er en inspireret af de dygtigste Content Marketing-udøvere tilføjet en opfordring til ALLE i virksomheden.

Med Content Marketing skabes og vedligeholdes langvarige og målbare relationer gennem værdifuldt indhold i relevante kommunikationskanaler med udgangspunkt i egne kanaler. Målet er at drive kunder og leads til at handle profitabelt i forhold til din virksomhed. Virksomheden skal derfor skabe godt, brugbart og værdifuldt indhold, som brugerne nemt kan finde frem til. Kort sagt: Hjælp brugerne!

Hos Content Marketing Institute skriver man:

Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action.

Rebecca Lieb opsummerer hos Advertising Age:

Content marketing is a pull, rather than a push, strategy. Content doesn’t interrupt, it attracts.

Bryan Haines er mere taktisk i sin definition, hvor han inkluderer digitale kommunikationskanaler

Content marketing is publicly and freely sharing information about your business and industry. It can include text (blogs, ebooks, press releases and tweets), video, audio and online events.

Er du enig? Eller har du forslag til en ændring? Skriv det i kommentarfeltet herunder.

Danske virksomheder der mestrer Content Marketing

Planday er en genial case på godt eksekveret Content Marketing. Planday laver vagtplanlægningsværktøjer bl.a. til restauranter og fritidsklubber. Tidsregistrering er ikke specielt sexet, og det er ikke noget, en restaurant manager interesserer sig for.

Derfor satte Planday sig for at finde ud af, hvad de generelt interesserede sig for i deres forretning. Et af svarene var bl.a. sociale medier. Sociale medier har ikke umiddelbart noget med Plandays produkt at gøre. Men ved at lave guides til, hvordan restauranter kan bruge sociale medier og markedsføre sig generelt, fik de fat i målgruppen, som skal oplyse kontaktoplysninger for at få de gratis guides.

Det skabte den fornødne tillid hos kunderne, så Planday efterfølgende kunne fodre dem med andet indhold bl.a. om deres produkt. Og dét er hele pointen med Content Marketing – hjælp dem og opbyg tillid, inden du sælger til dem.

Hør mere om Plandays Content Marketing strategi i afsnit 23 af Help Marketing.

Et andet godt eksempel er BioBurn. De er gode til at lave Content, der angriber alle de bekymringer, kunderne måtte have, når de overvejer at købe en bioethanol pejs. Det gør de på BiopejsBloggen. Her laver de diverse vejledninger og guides til brug af biopejse, skriver om sikkerhed, hvad en biopejs koster i drift, hvordan man bruge en biopejs og meget mere.

Husk at melde dig ind i Content Marketing nørde-gruppe på Facebook, som du finder her.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal