Gæsteindlæg: Dit indhold skal kunne score i byen

Denne blogpost er en gæsteblogpost fra Casper Pedersen - lytter af Help Marketing. Hvis du også vil skrive en gæsteblogpost, tag fat i mig på [email protected] Kun hjælpsomme og ikke selvpromoverende blogposts bliver taget i betragtning.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

casper-pedersen-help-marketing

Af Casper Pedersen, Konsulent hos socialemedier.dk og tidligere Kommunikationspraktikant hos Region Nordjylland.

I denne blogpost fortæller jeg om, hvad jeg har lært på min praktikplads hos Region Nordjylland som en del af deres kultur- og uddannelsesteam. Jeg blev tilknyttet Kulturmødet Mors i stillingen som kommunikationsmedarbejder. Jeg vil meget gerne dele ud af de erfaringer, som denne stilling har beriget mig med. Det har lært mig at se på mit indhold, som om det skulle i byen. Jeg gennemgår de tre trin, som mit indhold altid går igennem:

  1. Indhold skal have lov til at more sig
  2. Indhold må ikke gå ud, hvis det er sygdomsramt
  3. Indhold skal se godt ud

Du vil heller ikke gå i byen, hvis bare ét af disse trin ikke var opfyldt. Med disse tre metaforer in mente, så vil dit indhold score i byen.

Er det ikke lidt mærkeligt at tænke på sit indhold sådan? Jo, men det giver mening.

Dit indhold skal skille sig ud fra mængden. Det samme skal du, hvis du skal finde dig en i byen en lørdag aften. Hver dag kæmper dit indhold med millioner af andre kompetente bejlere om folks opmærksomhed. Så for at få opmærksomheden skal du være snu – især hvis budgettet er lavt.

Start med at give dit indhold lov til at more sig

Hvis du planlægger distributionen af dit indhold, kan det få opmærksomhed, og du kan faktisk spare penge. I år fik Kulturmødet Mors et højere reach (rækkevidde), på trods af at der blev brugt betydeligt færre penge på promovering af indholdet end sidste år. Faktisk steg deres reach med 17%. Sjovt, kreativt indhold morer sig bedst i trygge planlagte rammer.

tænk på dit indhold, som hvis det skulle kunne score i byen

En af de vigtigste forskelle var indholdsplanen

Planen var nødvendig, da Kulturmødet Mors kun foregik i 48 timer og havde over 300 kulturelle arrangementer. Så selv Usain Bolt kunne ikke nå rundt og fotografere det hele, inden mødet var overstået. Vi gennemgik programmet og lavede nedslag ved de samtaler og oplevelser, som vi mente skabte bedst indhold for vores fans. Ja indholdet skal have det sjovt, men ofte har man det sjovere, når der er en plan for byturen. Vi stillede os selv følgende spørgsmål:

  • Skal arrangementet have opmærksomhed via de sociale medier?
  • Skal arrangementet filmes eller fotograferes?
  • Hvilken medieplatform er det pågældende arrangement egnet til?
  • Hvornår skal opslagene offentliggøres?

En vigtig tilføjelse til indholdsplanen var at lave færre opslag i år. I 2015 var der 29 opslag på 48 timer, mens det i år kun blev 10 opslag. Vores indhold skulle have lov til at være ude i længere tid.

I 2015 fik Kulturmødets opslag en gennemsnitlig levetid på 1 ½ time, før et nyt blev postet. Hvis vi så trækker 6 nattetimer fra både torsdag og fredag, så fik hvert opslag kun 48 minutters levetid. Det er ikke længe. Tænk hvis du kun havde 48 minutter på en klub fyldt med mennesker og andre bejlere til at score i byen.

Derfor tænkte vi, at vi i år ville give vores indhold lov til at være længere ude. I år skulle vores indhold have lov til at være ude i ca. fire timer, før et nyt vil blive sendt afsted. Det hjalp med 17%.

Derfor vil jeg altid anbefale at lave en indholdsplan. En plan der viser hvilket indhold, samt hvordan og hvornår indholdet skal laves. Tænk altid langsigtet med indholdet på de sociale medier! Så får brugerne den bedste helhedsoplevelse af dit brand.

sygt indhold

Send dit indhold raskt afsted

Nu har du planlagt dit indhold, og du skal nu sørge for, at det er 100% klar til den store aften. Det var vi ikke gode nok til. Det er én af de fejl, som jeg stadigvæk kan ærgre mig over skete under dette års Kulturmøde.

Et eksempel er opslaget herunder. Det er forskellige forfattere, der læser op fra deres egne værker i det lokale supermarked.

Som alle kan høre, så mangler der simpelthen bedre kvalitet på lyden. Vi sendte simpelthen et sygdomsramt indhold ud. Indhold, der var hæst.

Selvom opslaget blev et af de bedste opslag under Kulturmødet 2016, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad det ikke kunne være blevet til, hvis lyden havde været i bedre kvalitet. Måske havde vores indhold så scoret den eneste ene i byen?

Vi burde i hvert fald have hjulpet vores indhold endnu bedre på vej. Vi kunne have brugt en ekstern mikrofon til smartphonen. Lyd er ikke min styrke (endnu), så du må meget gerne skrive dine anbefalinger og erfaringer med mikrofoner i kommentarfeltet.

 

Få dine billeder til at se godt ud

Det er ikke kun lyden, som skal forkæles. Dine billeder fortjener mindst lige så meget opmærksomhed. Du går også selv først i byen, når du står helt skarpt. Så vær dine billeders bedsteven, som tør sige sandheden, når der bliver spurgt: Sidder mit hår godt nok? Eller passer de her bukser mig?

Så optimer dine billeder, selvom det kan virke kedeligt og som en langsommelig proces. Det er dog en proces, som giver god mening at bruge tid på. Brug tid på at lave filnavne til dine billeder (for SEO-delen), gemme billederne i de rette formater (SEO-igen) og allervigtigst at behandle dem.

Hvorfor er det vigtigt at bruge tid på det? Flotte billeder fanger blikket! Derfor må de ikke være pixelerede. Det gider man ikke se på. Husk de skal have et skarpt fokus. Så brugerne ved, hvad de skal kigge på. Det kan meget hurtigt gøres i photoshop.

En af de vigtigste kommandoer i Adobes Photoshop er Alt + ctrl + shift + L, som er Photoshops auto-behandling af billedets belysning, skarphed og kontrast. Det er en funktion, som kan optimere mange billeder, så de står skarpere. Desuden er det altid en god idé at beskære billederne, så billedets fokus optimeres, og derved kan billedet få mere engagement på de sociale medier.

 

Brug tid på dit indhold

Skal du huske én ting fra mine erfaringer i praktikken, så er det: Brug tid på dit indhold. Planlæg, forkæl og plej det!

Dermed får du lavet det bedste indhold, du overhovedet kan. Du kan ikke lave et opslag på kun 2 minutter, mens du er på farten. Den stigende konkurrence om brugernes opmærksomhed på sociale medier gør, at indholdet kræver din opmærksomhed 100 procent, hvis du vil skille dig ud fra flokken.

Når du går i byen, har du også tøj på. Du vil nok ikke bryde dig om at blive set i byen fuldstændig nøgen. Du gør noget ud af dig selv, når du skal ud. Det samme skal du gøre med dine billeder og videoer – og ja alt indhold.

Det er hvert fald gået op for mig, hvor meget tid der skal bruges på et skabe godt indhold. Det samme håber jeg, at du tænker efter mit indlæg.

Skulle du have spørgsmål eller have lyst til en snak? Så er du altid velkommen til at henvende dig personligt til mig på Twitter eller Linkedin, hvor jeg primært beskæftiger mig med sociale medier.

Denne blogpost er en gæsteblogpost fra Casper Pedersen. Skriv gerne kommentarer i kommentarfeltet herunder.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal