Content marketing kræver ydmyghed

Hvorfor er det nødvendigt med ydmyghed i content marketing? Fordi du ellers virker utroværdig over for dine kunder. Læs hvordan i artiklen her - og hvorfor du skal arbejde mere som Google end som Apple.

Kan du rådgive om noget, du ikke selv gør eller har styr på?

Mit svar er nej.

Du er nødt til at tage din egen medicin. Alt andet er utroværdigt.

I 2012 ville Nokia fx fortælle, hvor god deres nye kameramobil var i en reklamefilm. The Verge afslørede dog, at mobilproducenten havde brugt et professionelt kamera til at optage det, som Nokia lod som om, var optaget med deres kameramobil. Utroværdigt!

I 2013 meldte jeg ud, at blev selvstændig rådgiver med fokus på content marketing og salg. Jeg fik stor respons, som jeg blev meget glad for. Jeg fik jeg også et smilende, men kritisk spørgsmål af Daniel her på Twitter:

Var det min Nokia-fail?

Nej, langt fra.

Hverken dengang eller nu rådgiver jeg om, hvordan man laver logoer eller WordPress-sider. Skulle en kunde have brug for det, henviser jeg til dygtige mennesker i mit netværk, som fx min gode ven Jeppe Meinertsen, der er Art Director hos Manipulation. Han hjalp mig med mit logo, og herunder kan du se de forskellige muligheder, vi overvejede dengang.

Content Marketing logo nochmal                               Content Marketing Nochmal logo

Daniels kommentar på Twitter satte mine tanker i gang i forhold til, hvor perfekt ens online tilstedeværelse kan være. I den forbindelse kan vi prøve at sammenligne Apple og Googles måde at lancere nye produkter på.

Ydmyghed i content marketing: Apple vs. Google

Apple mener, at deres produkter er helt perfekte fra dag et. Google praler til gengæld gerne med, at deres produkter er i beta over længere tid. Det betyder, at de ikke er helt færdigudviklede, og det er med vilje.

I content marketing skaber vi værdi gennem relevant indhold til relationer og leads i de rigtige kommunikationskanaler. Og vi bliver klogere på vores relationers behov hver dag. Derfor ved vi mere om vores relationer om to måneder end i dag.

Ud fra det perspektiv vil vi aldrig kunne give dem den perfekte blogpost, det perfekte webinar eller det perfekte tweet. Når du arbejder med content marketing, er det derfor smart at arbejde som Google og lære af dine relationers respons for på den måde at kunne skabe det bedste produkt.

Hvad du skal bruge denne sammenligning til

Gå ud, og levér det bedste, du kan på det tidspunkt – velvidende, at det aldrig er perfekt. Lær af dine fejl og mangler, og agér ud fra den viden, som du opnår gennem dialog med dine relationer.

Tænk over dette spørgsmål. Hvem ville du købe en serviceydelse af: Ham der mener, at han gør alt perfekt, og at det derfor aldrig skal ændres? Eller hende, der leverer et godt stykke arbejde i dag og et endnu bedre stykke arbejde i morgen?

Bliv ikke overmodig som Nokia, der fakede for at få deres produkt til at virke federe, end det egentlig var. Arbejder du med ydmyghed i content marketing, vil du virke troværdig og komme længere.

Med andre ord:

Gør det, du er bedst til – og gør det ydmygt

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal