7 råd til Content Marketing succes

Content Marketing SuccesHos Børsen skrev jeg om at afsætte budget til Content Marketing. Så nu hvor vi har ressourcerne, skal vi i gang! Desværre er det ikke
nok bare at lave godt indhold. Her er syv råd til Content Marketing succes. Jeg ved ikke med dig, men jeg vil helst gribe det smart og strategisk an.

Rådene virker bedst, når du har en forretningsstrategi, og at du tænker slag og marcom ind i Content Marketing-strategien. Kender du jeres målgruppe, har virksomheden et etableret brand, og opdaterer du systematisk målgruppens interesser over tid? Lad os hoppe ud i det! Du kan også læse en case baseret på rådene her.

Strategi og forarbejde

Brandet og KPI’erne skal være forankret hos alle i organisationen. Hvis du bruger tid og penge på at markedsføre kvalitet og high end, duer det ikke, at sælgernes autosignaturer kun indeholder splash-bannere med “50 % rabat”.

  • Hvad er virksomhedens mål, og hvordan når du derhen?

  • Hvordan opfatter du og virksomheden brandet? Forhåbentligt på samme måde

  • Hvordan opfatter omverdenen brandet? Hvis virksomheden og omverdenen ikke opfatter brandet på samme måde, vil du aldrig opnå Content Marketing succes

  • Hvad er målet med virksomheden? Svaret kan ikke bare være “at tjene penge”. Virksomheden må ønske at gøre en forskel!

 

Hvem er dine målgrupper?

Vi forholder os til 3.000 budskaber om dagen, så kontekst og relevans er nøgleord. Derfor er vi nødt til at kende personerne, vi vil i dialog med. Kender du dine leads og kunders interesser?

  • Har virksomheden et system, hvor I gemmer alle interaktioner med alle leads og kunder?

  • Det gør man ofte via et CRM-system, der har styr på:

    • Hvilke blogs brugerne læser

    • Hvad der downloades fra hjemmesiden

    • Hvilke seminarer deltager jeres leads og kunder i

    • Hvilke produkter er kunderne tilfreds eller utilfreds med?

    • Og meget mere…

  • Du kan udarbejde personaer, så virksomheden målretter indhold til forskellige grupper

  • Hvilke søgeord bruger målgruppen?

 

Interne og eksterne samarbejdspartnere

Når du nu kender dine leads og kunders behov, er det nemt at finde samarbejdspartnere. Hvis du producerer kammerjunkere fx, så kunne Karolines Køkken og campingpladser være oplagte at arbejde sammen med. Og hvem hjælper med arbejdet internt i virksomheden. Lav nogle alliancer.

  • Du står stærkere, når du arbejder sammen med andre (internt og eksternt)

  • Tænk på hvilken værdi, du kan give dine samarbejdspartnere, og hvad de kan give tilbage

  • Husk at sætte mål og fordele ansvar, inden samarbejdet starter

  • Når det gælder internt, så husk at have argumenterne klar, så kolleger i andre afdelinger kan se, hvad de får ud at hjælpe dig

 

Planlæg, planlæg, planlæg og monitorer

Du ved, at dine leads og kunder interesserer sig for kammerjunkere om sommeren. Men hvad med om vinteren? Der har du selvfølgelig produceret alternativt indhold på forhånd.

  • Planlæg indhold ud fra helligdage og årstider – altså en kontekst der gælder for de fleste

  • Hvilken adfærd har danskerne løbet af et år? Undersøg og planlæg indhold derudfra

  • Du og din virksomhed er ikke alene i verden. Hvis interessen er på Allan Simonsen, så del et billede på Facebook, hvor han spiser koldskål med kammerjunkere

  • Her er nogle eksempler på overvågningstjenester, der gør livet lettere – men følg også selv med i medierne:

 

Skab indhold af høj kvalitet

Nu er det bare “go do”. Du har en plan, du kender målgruppernes interesser, og du får hjælp fra samarbejdspartnere. Hold motivationen og kvaliteten oppe. Du skal også sikre dig, at dit indhold er optimeret til søgemaskiner (SEO).

  • Lav indhold til alle faser i jeres salgstragt

  • Tal med kollegerne, der arbejder med SEO – hvordan kan du hjælpe dem, og hvordan kan de hjælpe dig

  • Inddrag brugerne i noget af indholdsproduktionen

  • Lav indholdet, så det er nemt at versionere i forskellige kommunikationskanaler

 

Del, promover og skab dialog

Versionér! Respektér kommunikationskanalernes interne logik. Gør dit indhold så nemt som muligt at dele! Del og promover på de rigtige tidspunkter. Hvornår ser du fx helst en infovideo?

  • Tænk i nyhedsbreve, blogs, webinars, præsentationer, hjemmesiden, partneres kanaler – og glem ikke intranettet, så kollegerne deler indholdet

  • Tænk på Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Youtube, Snapchat, Google+, SlideShare mv.

  • Jo nemmere at dele, jo større reach: Lad andre kommentere og like/retweete/+1

  • Når andre deler eller skriver en kommentar, så tak dem for det og indgå i dialog! Dialog er den vigtigste vej mod Content Marketing Succes

 

Evaluer og optimer

Indhold skal gerne leve i lang tid. Husk at analysere og evaluere. Hvilke grupper interagerede  mest? Hvor blev der skabt mest trafik? Ligger din nye viden nu et CRM-systemet, så du er klogere næste gang?

  • Se på dine social measurements

  • Se på Analytics hos Google/Bing og hos de forskellige sociale medier

  • Nåede I jeres KPI’er? Stil større krav næste gang

  • Vis værdien i organisationen, så den støtter dig fremadrettet

 

Med disse syv råd er du godt på vej mod Content Marketing succes. Selvfølgelig er det kun overordnede råd, men det er et framework at arbejde ud fra. Du kan selv indsætte virksomhedens egen kontekst og data. Læs fx Content Marketing casen: Pernille Højmarks Julekalender. Har du gode erfaringer, skriv dem i kommentarerne herunder. Der er altid brug for gode forbilleder! Har du spørgsmål, så ping mig på Twitter eller via andre kommunikationskanaler.

 

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal