Krig mellem salg og marketing – Game of Thrones style!

Hvilke afdelinger får de største budgetter næste år? Jeg skrev for nyligt, hvad virksomheder bør fokusere på, hvis de arbejder med Content Marketing. Men ikke alle afdelinger er enige om, hvor fokus skal være. I den sidste måned frem mod nytår er der deciderede kampe mellem afdelingerne. Ledelsen har store beslutninger at tage ligesom i Games of Thrones.

Er du en Lannister eller en Stark?

De gode folk hos Pardot lavede for nylig en infografik, hvor salg og marketing blev sat op imod hinanden i Game of Thrones stil. Kundeservice, HR, IT mv. er ikke glemt. Det er de personer, man ikke altid lige husker navnet på. De kommer frem på skærmen efter at have været væk i tre afsnit: “Åhh, hende har jeg set før…?”

Infografen herunder har fat i noget fundamentalt. Afdelingerne bekriger hinanden fra hver deres silo i virksomheden. Konkurrence er sundt, men når den er skyld i, at afdelingerne modarbejder hinanden – bevidst eller ubevidst – bliver hele organisationen svagere. Brug i stedet energien på de rigtige konkurrenter. Hvis du sidder i salg eller marketing, så overvej, hvordan I fra begge afdelinger kan hjælpe hinanden.

  • Start med nogle fælles mål. Derefter evaluer og optimer!

  • Sørg for at bruge de samme systemer og skab positiv afhængighed af hinanden

  • Forstå, hvad en succes er for den anden afdeling – kan du hjælpe dem med at opnå succes?

  • Ledelse: Sørg for, at afdelingernes mål ikke modvirker hinanden

 

Mangler du et nytårsforsæt, så vælg én eller alle af de ovenstående!

Inden du når til infografen, gætter jeg på, at du er Game of Thrones-fan, siden overskriften fangede dig. Desværre er der kun én sæson om året. Til gengæld har jeg samlet andre vildt gode tv-serier på et Pinterest board til inspiration.

 

Infografik Salg vs. Marketing

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal